Mokslo ir technologijų pasaulis

Šedevrai iš popieriaus
Publikuota: 2011-11-04

Ar įmanoma įpūsti gyvybę negyviems, trapiems, baltiems ir šaltiems popieriaus lapams? Kartais – vien tik pirštais, o kartais – vienuolikos ašmenų peiliu, chirurginiu skalpeliu ar paprasčiausiomis žirklėmis? Įpūsti taip, jog popieriaus lapai virstų šedevrais, už kuriuos būtų mokamos dešimtys tūkstančių dolerių?

Bovi Li raižiniai iš ryžių popieriaus

Kinų menininkė Bovi Li (Bovey Lee) mėgina atgaivinti senovinę kinų meno rūšį – raižymą ryžių popieriuje. Kiekvienas raižinys kuriamas keletu etapų. Pirmiausiai autorė nupiešia piešinį ir jį perkelia į skaitmeninį formatą – taip sukuriamas būsimo raižinio šablonas. Visa kita daroma pagal senovės kinų „receptą“: ilgas ir sudėtingas raižymo procesas atliekamas specialiu vienuolikos ašmenų peiliu. Raižydama nepaprasto kruopštumo reikalaujančius piešinius menininkė nevengia improvizuoti.

Bovi Li raižiniai išsiskiria ne tik temų, bet ir formų įvairove. Jos darbuose galima rasti visko – pradedant sudėtingais abstrakčiais geometriniais ornamentais, baigiant neįtikėtinai tikroviškais peizažais, portretais ar siužetiniais paveikslais, į kuriuos autorė įterpia istorinių ar fantastinių motyvų.

Hinos Aojama karpiniai

Japonų kilmės prancūzė Hina Aojama (Hina Aoyama) ne tik popieriuje raižo sudėtingus ornamentus, bet ir klijuoja juos ant stiklo ar audinių. Skirtingai nei anksčiau minėta kolegė iš Kinijos, H. Aojama ornamentus iškarpo paprasčiausiomis žirklėmis. Belieka tik įsivaizduoti, kokia kantrybe ir šaltakraujiškumu menininkei reikia apsišarvuoti – juk šedevrą sugadinti galima vieninteliu neteisingu judesiu.

Isaakas Salazaras ir jo bareljefai iš knygų puslapių

Menininkas Isaakas Salazaras (Isaac Salazar) popierinius bareljefus tveria kiek kitokiu principu. Žirklių ar peilių meistrui nereikia. Pagrindinis jo veiksmas – knygos puslapių lankstymas. Lankstydamas puslapius, savo bareljefuose menininkas dažniausiai „rašo“ žodžius, atspindinčius knygos prasmę (pvz., „Read“ – „Skaityk“, „Create“ – „Kurk“, „Dream“ – „Svajok“). Kartais knygos puslapių profilyje menininkas palieka piešinukus, ženklus ar simbolius.

Savąjį kūrybos metodą autorius laiko unikaliu – juk jo skulptūroms bet kada galima sugrąžinti ankstesnį sveikos ir nesugadintos (tik gal kiek nulankstytais puslapiais) knygos pavidalą.

Elzos Mora popieriaus raižinių skulptūros

Iš Kubos kilusi amerikiečių menininkė Elza Mora (Elsa Mora) turi daug įvairiausių talentų, tačiau vienas iš labiausiai stebinančių – gebėjimas iš popieriaus išraižyti trapias ir grakščias skulptūras. Autorė tvirtina, jog savo kūriniams siužetus pasufleruoja gyvenimas. Savo skulptūromis Elza pasakoja istorijas apie šeimą, motinystę, meilę, gamtą. Raižinius menininkė pjausto specialiu peiliu, kuriuo galima išpjauti smulkiausias detales.

Sju Blekvel erdvinės scenografijos iš senų knygų

Savuosius šedevrus anglų menininkė Sju Blekvel (Su Blackwell) kuria iš senų knygų. Popierinių skulptūrų detales autorė išpjausto chirurginiu skalpeliu, o po to jas suklijuoja. Užbaigtus dirbinius menininkė „apgyvendina“ ir eksponuoja stiklo vitrinose arba medinėse dėžutėse. Siužetų savo popierinėms istorijoms autorė dažniausiai ieško senose raižomose knygose.

Džefas Nišinaka

Amerikietis Džefas Nišinaka (Jeff Nishinaka) neįprastai ir ypatingai sudėtingas skulptūras iš popieriaus kuria daugiau kaip 30 metų. Savuosius šedevrus menininkas tveria iš sniego baltumo medvilninio popieriaus, naudodamas įprasčiausius kanceliarinius reikmenis – žirkles, liniuotes, klijus, pieštukus.

Kiekviena skulptūra kuriama labai ilgai ir kruopščiai. Užtat koks rezultatas! Už savo kūrinius autorius gauna ne tik moralinį, bet ir finansinį atlygį. Dž. Nišinakos šedevrai šiandien velniškai paklausūs – kai kurie jo darbai vertinami dešimtimis tūkstančių JAV dolerių. O už vieną didžiulę, kvapą gniaužiančią popieriaus instaliaciją vieno iš viešbučių Japonijoje savininkas menininkui sumokėjo 64 tūkst. svarų (maždaug 250 tūkst. litų).

Parengė Saulius Žukauskas,
sauliuszukauskas01@gmail.com