Kokia yra tikroji operatyvios atminties įtaka žaidimų spartai: „Skylake“ tyrimas naudojant 3600 MHz „G.SKILL TridentZ“ DDR4 modulius
|
3200 MHz, toks „TridentZ“ DDR4 modulių dažnis, daug ką nustebino ir net galėjo sukelti pavydą pavykus juos paspartinti iki 3333 MHz. Avantiūrai nepasidavusių ne pačius gražiausius jausmus šiandien esame pasiruošę pažadinti su dar didesnio dažnio G.SKILL moduliais. Tam skirtas jau net 3600 MHz 2x 8 GB rinkinys. Pakeitę pagrindinį žaidėją, t.y. 3200 MHz išmainę į 3600 MHz modulius, nusprendėme pakeisti ir pačio žaidimo taisykles. Pakeisti kardinaliai. Tiesa, testavimo idėja nesikeičia ir lieka ta pati – operatyvios atminties įtaka žaidimų spartai. Esminis įvykęs pokytis - „Skylake“ sistema su i7-6700K sudaryta nebe iš vienos GTX 1070 vaizdo plokštės, o dviejų („MSI GTX 1070 Gaming X“ + „Asus ROG STRIX GTX 1070 O8G-GAMING“), kurios veiks SLI režimu ir idealiu variantu (kai SLI bus išnaudojamas tinkamai) bus artimos „nVidia“ flagmano GTX 1080 Ti spartai. Pakeitimai atlikti ir žaidimų bibliotekoje – pridėjome naujesnių pavadinimų, o tarp jų ir atsirado ir „Fallout 4“, kuris internetinėje erdvėje laikomas vienu jautriausių DRAM dažniui. Pažiūrėkime ar tai tiesa ir ar greita operatyvinė atmintis gali padėti vaikantis 144 Hz monitorių turinčio žaidėjo tikslą – 144 fps. Pakuotė ir komplektacijaĮpakavimo stilistika labai panaši į jau anksčiau matytą pakuotę kartu su apšviesta Z raide bei lipduku, pranešančiu apie pilną suderinamumą su „Intel Core“ procesoriais. Supraskime šeštos ir septintos kartos, kurie palaiko DDR4 atmintį. Dėžutės „patobulinimas“ toks, kad gamintojas dabar labai aiškiai nurodo „TridentZ“ modulių spalvą. Kitoje pusėje nurodytos operatyvios atminties specifikacijos (talpa, dažnis, vėlinimo laikai, darbinė įtampa) ir G.SKILL techninio skyriaus kontaktai. Moduliai paguldyti į permatomą plastmasinį dėklą, kuriame randamas dar ir firminis G.SKILL lipdukas - mielas atributas nebijantiems šiek tiek pakeisti korpuso išvaizdą. Žvilgsnis iš arčiau, specifikacijosTaip, taip. Šie 3600 MHz dažniu veikiantys moduliai savo išvaizda kone identiški prieš tai testuotiems 3200 MHz moduliams. Stebėtis dėl to nereikia – tai ta pati „TridentZ“ šeima, pasižyminti agresyviu dizainu ir itin storais, iš šlifuoto aliuminio pagamintais, radiatoriais, kurie žvelgiant iš viršaus – simetriški, o iš priekio – nebe. Tai sukuriama dėka antrojo radiatoriaus, kuris gauna trimis eilėmis sustatytus, veidrodinio efekto paveiktus (lyginant su arčiau esančiu radiatoriumi), pelekus, tuo pačiu padidinančius šilumos išsklaidymui reikalingą paviršiaus plotą. Nors dažnis ūgtelėjęs 400 MHz, tačiau, kaip ir buvo galima nuspėti, radiatoriai į viršų labiau nepasistiebę – bendras „TridentZ“ modulio aukštis tebėra 44 mm. Skirtingai nei 3200 MHz moduliai, antrasis „TridentZ“ rinkinys pasižymi kitomis spalvomis. Kaip minėjome praeitoje apžvalgoje, G.SKILL pasirūpino labai gausia šios DDR4 serijos, kuri savaime savaime suprantama pagrindinė, spalvine gama. Dabar abu radiatoriai tapo vienaspalviai (juodi), o tarp jų įspraustas plastiko intarpas, iš abiejų pusių nešantis G.SKILL pavadinimą, baltas. Ant vieno iš radiatorių užklijuotas lipdukas su visa būtina modulio informacija, kurią netrukus apibendrinsime. Būtent tokios išraiškos „TridentZ“ moduliai greičiausiai optimaliai nedera prie raudonumo turinčios „Asus ROG Maximus VIII Extreme“ pagrindinės plokštės, tačiau nesunku įsivaizduoti, kad derinys su „MSI Gaming Titanium“ ar „ASRock Taichi“ motininėmis plokštėmis būtų idealus. Tikslaus IC modulių kodo nurodyti negalime, nes nuplėšti radiatorius nepati lengviausia užduotis, tačiau galime patvirtinti, kad G.SKILL vėl pasirinko „Samsung“ (b-die) lustus. Ant kiekvienos aštuonių sluoksnių montažinės plokštės pusės išdėstyta po 8 lustus, todėl nekyla jokių abejonių, kad tai dual rank moduliai. Nemaža dalis skaitytojų galėjo tikėtis, kad dėl didesnio dažnio vėlinimo laikai bus laisvesni, tačiau G.SKILL sugebėjo juos padaryti dar tampresnius. XMP 2.0 profilyje vietoje 16(CL)-16(tRCD)-16(tRP)-38(tRAS) paslėpti 15(CL)-15(tRCD)-15(tRP)-35(tRAS). Darbinė įtampa nepakitusi – aukštesniu dažniu veikiantiems moduliams įprasta 1,35 V. TestavimasNaudojame „Core i7-6700K“ procesorių, kurio dažnis fiksuotas 4.2 GHz. Kadangi sistemoje sutalpintos dvi GTX 1070 vaizdo plokštės (galia skųstis neturėtume), stengiamės taikyti maksimalius in-game grafinius nustatymus. Testai kartojami po du kartus, tada išvedamas vidurkis: pirma, „TridentZ“ moduliams dirbant 3600 MHz dažniu, po to sumažinus dažnį iki 2133 MHz. Minimalūs kadrai pateikiami tų žaidimų, kuriuose jie yra pastovūs.
Spartinimas: ar 3600 MHz yra viskas?Prieš pradėdami „sukti“ žaidimų testus norime patikrinti, ar šie „TridentZ“ moduliai gali pasiūlyti papildomos spartos. Bandysime du scenarijus: esant gamykliniams vėlininimo laikams (CL16) sieksime padidinti dažnį ir esant gamykliniui dažniui (3600 MHz) bandysime sumažinti vėlinimo laikus. Žinodami, kad mūsų turima „Asus“ pagrindinė plokštė nepasižymėjus atminties spartinimo rekorduose, pernelyg nesitikėjome, bet „TridentZ“ moduliai kuo puikiausiai „įlipo“ į OS aplinką su 3733 MHz dažniu. Sėkmingai pabaigtas ir jautrus „Hyper PI“ testas, iš ko galime daryti gana tvirtą prielaidą, kad atmintis yra stabili. Sekanti stotelė (3866 MHz) per daug optimistiška - nepasiektas nė darbalaukis. Sugražinę standartinį 3600 MHz dažnį, ėmėmės vėlinimo laikų. CL15 nesudarė jokių problemų patekti į darbalaukį, tačiau visi trys bandymai su„Hyper PI“ pasibaigdavo programos nulūžimu. Automatiškai parenkamų VCCIO ir VCCSA įtampų vertės (>1,2 V) jau ir taip siekė rekomenduojamą maksimumą, todėl buvo pasirinkta šiek tiek kilstelti modulių darbinę įtampą (1,35 V -> 1,4 V). Bingo! To pilnai pakako galų gale sėkmingai užbaigti „Hyper PI“ skaičiavimus. Po 3866 MHz nesėkmės mums vistiek knieti sužinoti, ar ši atmintis gali pasiekti 3800 MHz. Paliekame 1,4 V įtampą, pakoreguojame BCLK dažnį (100 -> 102 MHz), kuris didina DRAM dažnį iki 3808 MHz, ir darome sistemos perkrovimą. Patenkame į darbalaukį, o po to ir sėkmingai užbaigiame „Hyper PI“. 3800 MHz riba įveikta! [nextpage title="Rezultatai: AIDA64, Hitman, Fallout 4"] @3600 MHz @2133 MHz „AIDA64“ toli gražu nėra žaidimo lygio aplikacija, tačiau norėjosi patikrinti, kiek išauga „sintetinė“ sparta padidinus „TridentZ“ dažnį nuo 2133 MHz iki 3600 MHz. Rezultatai iškalbingi: skaitymas ir kopijavimas išaugo beveik po 60 %, o rašymas net 65 %. Rezultatai: Mass Effect: Andromeda, Rise of the Tomb Rider, The Witcher 3:Wild HuntAnalizė, išvadosNors apžvalgos epicentras itin greitas, 3600 MHz dažniu dirbantis, 16 GB DDR4 G.SKILL operatyvios atminties komplektas, norisi skirti keletą sakinių tam, su kuo jam teko dirbti, t.y. SLI sistema, sudaryta iš dviejų GTX 1070 vaizdo plokščių. Kodėl pasirinkti būtent tokie žaidimai? Tikrai neatsitiktinai. Paprasčiausiai, „Fallout 4“, „The Witcher 3: Wild Hunt“, „Mass Effect: Andromeda“, „Rise of the Tomb Rider“ ir „Hitman“ yra tie, kuriuose antra GTX 1070, naudojant 1080p raišką, atneša teigiamą spartos prieaugį. Pabrėžiame teigiamą, nes tokiuose žaidimuose, kaip „Far Cry: Primal Hunt“, GTA V, DOOM, „Battlefield 1“ ir „Mafia III“ nepamatėme jokio spartos prieaugio , o keliais atvejais „scalling‘as“ buvo netgi neigiamas – žaidimai su dviem GTX 1070 veikė lėčiau nei su viena vaizdo plokšte. Apie dvi GTX 1070, (ne)veikiančias SLI režimu, būtų galima sukurti atskirą platesnę apžvalgą, tačiau turime koncentruotis į „G.SKILL TridentZ“ modulius. Naudą, kurią jie suteikė (kai SLI bent kiek funkcionavo) galima apibūdinti nuo liaudiško žodžio mizernos iki neįtikėtinos. Lengvai neigiamui arba vos teigiamui (+0,5 fps) artimas efektas, skaičiuojant vidutinę spartą prieš tai padidinus operatyvios atminties dažnį nuo 2133 MHz iki 3600 MHz, užfiksuotas „Rise of the Tomb Rider“ ir, kaip bebūtų keista, „Fallout 4“ žaidimuose. Pastarasis pagarsėjęs kaip vienas jautriausių DRAM dažniui vardų, tačiau savo kailiu nieko panašaus nepajutome. Pirmuoju žaidimu, kuris parodė apčiuopiamą reakciją į gerokai išaugusį DRAM dažnį, tapo „Mass Effect: Andromeda“. Nors minimali fps vertė nepadidėjo, tačiau vietoje 133 fps buvo priskaičiuota beveik 138 fps. Vidutinė sparta išaugo beveik 4 procentais. Rezultatas po pirmų dviejų žaidimų gana netikėtas, tačiau tai tik pradžia. Tikras netikėtumas prasideda patikrinus „The Witcher 3: Wild Hunt“ - vidutinė sparta šoktelėjo nuo 110 fps iki 127 fps. Tai daugiau nei 15 procentų prieaugis. Minimalūs kadrai taip pat spurtavo nuo 87 iki 110 fps, tuo pačiu sutapus, kad gauta vidutinė sparta naudojant 2133 MHz atmintį pasidarė identiška minimaliems fps padidinus DRAM dažnį iki 3600 MHz. Tačiau didžiausias šokas laukė įsijungus „Hitman“. Negalime tuo patikėti, bet operatyvios atminties dažnis atneša 30 % papildomos spartos! 120 fps virsta į 156 fps. Ką galime pasakyti apie pačius „TridentZ“ modulius? Ar jiems ko trūksta? Atsakymas tiesus ir vienareikšmiškas. Tai gerai atrodantys, Beniliukso regione ir Vokietijoje dešimties metų garantiją ir tuo pačiu ne pačius aukščiausius radiatorius turintys „kaulai“, kurių specifikacijos (3600 MHz dažnis ir CL16 vėlinimo laikas) šneka pačios už save. „TridentZ“ kuo lengviausiai dirbo ir 3733 MHz dažniu, o panaudojus minimalias pastangas, kuomet įtampa buvo pakelta per 0,05 V iki saugių 1,4 V, šie moduliai dirbo ir @3600 MHz/ CL15 bei @3808 MHz/ CL16 nustatymais. Deja, bet turime pripažinti, kad neturime vienareikšmiško atsakymo, ar „Skylake“ platformų savininkams, naudojantiems SLI, reikalinga itin sparti operatyvioji atmintis. Tiesą pasakius, problema labiau esti ne produktyvumo lygyje, kurį spartūs „TridentZ“ moduliai kuo puikiausiai padidino (leidžiant stipriai peržengti/priartėti prie 144 fps) trijuose iš penkių žaidimų, o SLI veikime. Naudojant 1080p raišką antroji GTX 1070 neįnešė jokios spartos kone pusėje bandytų žaidimų, todėl viena galinga plokštė, pavyzdžiui GTX 1080 Ti, būtų geresnis sprendimas, kas toli gražu nėra naujiena. Tokiu atveju būtų galima tikrinti DRAM įtaką su didesniu kiekiu žaidimų, o gilią piniginę turintis pirkėjas vien psichologiniu lygiu neleis sau nusipirkti mažesniu dažniu dirbančių modulių ir greičiausiai nepadarys klaidos, nes greita atmintis tikrai turi savo rolę dalyje žaidimų. | ||||||
| ||||||