Mokslo ir technologijų pasaulis

Pasaulinė sveikatos organizacija oficialiai pripažino priklausomybę nuo kompiuterinių žaidimų - tai gali sukelti net depresiją
Publikuota: 2019-07-09

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) oficialiai pripažino kompiuterinius žaidimus priklausomybe. Diagnozė įsigalios nuo 2022 m.

PSO pažymi, kad priklausomybė kompiuteriniams žaidimams nustatoma ne pagal tai, kiek laiko tuo užsiimama, o atsižvelgiant, ar žaidėjas tokiai pramogai teikia pirmenybę prieš kitus interesus.

„Įprotis žaisti kompiuterinius žaidimus kenkia žaidžiančiam asmeniui, jo šeimai, socialinei, profesinei veiklai, mokymuisi ir kitoms svarbioms gyvenimo sritims. Priklausomybė gali būti besitęsianti, epizodinė arba pasikartojanti.

Įprotis pasireiškia ir negebėjimu mesti šios veiklos bei kontroliuoti kaip dažnai, inensyviai tuo užsiimama. Dažniausiai liga diagnozuojama ne anksčiau nei praėjus metams po pirmųjų simptomų pasirodymo“, – taip PSO apibūdina sutrikimą.

Tyrimai atskleidžia, kad polinkis žaisti kompiuterinius žaidimus paveikia mažą dalį žmonių, bet PSO pataria sąmoningai suvokti, kiek laiko praleidžiama prie kompiuterio ekrano, atsižvelgiant į tai, kad apie 65-iems procentams suaugusių amerikiečių kompiuteriniai žaidimai tampa kasdiene veikla.

Pramoginės programinės įrangos asociacija paprasė PSO paneigti, kad kompiuteriniai žaidimai priskiriami prie priklausomybių, motyvuodami tuo, kad per keturis dešimtmečius daugiau nei 2 mlrd. žmonių mėgavosi jų žaidimais.

„PSO žino – objektyvūs tyrimai įrodo, kad vaizdo žaidimai nekelia priklausomybės.

Ir, neatsargiai užklijuodami ant vaizdo žaidimų etiketę, kuri sako, kad jie kelia priklausomybę, tikrieji psichikos sutrikimai, tokie kaip depresija ir socialinis nerimas, sumenkinami, nors turėtų susilaukti visapusiško dėmesio iš medikų bendruomenės,“ – rašoma Pramoginės programinės įrangos asociacijos pranešime.

Be to, skaitmeninė priklausomybė išsiplėčia už vaizdo žaidimų ribų ir įtraukia išmaniuosius telefonus bei socialinius tinklus.

Piknaudžiavimas išmaniosiomis technologijomis gali padidinti vienišumą, nerimą, depresiją ir suformuoti neurologines jungtis smegenyse, kurios panašios į opioidų priklausomybės jungtis.

Vaikai, kurie savo miegamajame turi vaizdo žaidimų sistemą ar televizorių, dažnai mažiau laiko praleidžia skaitydami, miegodami ir tai veikia sniego gniūžtės efekto principu: tai daro įtaką jų psichinei sveikatai, akademiniam ir socialiniam gyvenimui.

Tyrimas parodė, kad paaugliai, kurie daugiau nei keturias valandas per dieną praleidžia žaisdami kompiuterinius žaidimus, yra labiau linkę susidurti su depresija.

Kaip sakoma, su saiku viskas galima. Reikėtų paminėti, kad vaizdo žaidimai turi teigiamą pusę – jie lavina protinius gebėjimus, ugdo kognityvinius įgūdžius.

Parengta pagal iflscience.com