Mokslo ir technologijų pasaulis

Mažai žinomos tamsiosios Motinos Teresės paslaptys – šventoji globėja nebuvo tokia šventa kaip atrodo: sąlygos lygintos su nacių stovyklomis (Foto, Video)
Publikuota: 2023-01-26

2016 metais popiežius Pranciškus garsiąją vienuolę Motiną Teresę paskelbė šventąja, tačiau daugelis žmonių teigia, kad ji to nenusipelnė.

Nuo tada, kai 2016 m. Vatikanas paskelbė Motiną Teresę šventąja, atsakas buvo prieštaringas ir poliarizuojantis.

Kad Motina Teresė būtų paskelbta šventaja, Vatikanas turėjo pripažinti du stebuklus, kuriuos po mirties padarė garsioji vienuolė. Popiežius Jonas Paulius II pripažino pirmąjį stebuklą 2003 m., praėjus vos šešeriems metams po jos mirties 1997 m. O popiežius Pranciškus pripažino antrąjį stebuklą 2015 m.

Popiežiai tvirtino, kad Motina Teresė padarė stebuklus, kai išgydė vieną moterį ir vieną vyrą nuo auglių. Tačiau kai kas dėl šių „stebuklų“ ginčijasi – juolab, kad su moters byla dirbęs gydytojas pasakė, kad ji buvo gydoma vaistais.

Tačiau diskusijos dėl Motinos Teresės stebuklų neatgrasė Vatikano tęsti savo planų. Popiežius Pranciškus Motiną Teresę oficialiai paskelbė šventąja 2016 m. rugsėjo 4 d. Tačiau sprendimas tebėra prieštaringas, o ginčas dėl jos stebuklų yra tik maža jo dalis.

Žinoma, Motinos Teresės šventumas kai kam gali atrodyti nusipelnęs. Galų gale, būdama gyva, ji puoselėjo daugiausiai nesavanaudiškos humanitarės reputaciją. Tačiau pastaraisiais metais jos įvaizdis prarado blizgesį. Ir atidžiau pažvelgus į jos istoriją, nesunku suprasti, kodėl.

Motinos Teresės „nesavanaudiški“ ketinimai

Motina Teresė gimė kaip albanė Anjezë Gonxhe Bojaxhiu 1910 m. rugpjūčio 26 d. dabartinėje Šiaurės Makedonijoje (tuomet buvusuoje Osmanų imperijos dalimi).

 

Aštuoniolika metų pragyvenusi Skopjėje, ji persikėlė į Airiją, o paskui į Indiją, kur nugyveno didžiąją gyvenimo dalį.

Motina Teresė siekė kuo daugiau žmonių atversti į katalikybę, net vargšų ir ligonių sąskaita.

Niekas nestato bažnyčios vien dėl meilės Dievui – ypač tokiose vietose kaip Indija, kur trūksta svarbių paslaugų, pavyzdžiui, ligoninių. Religinės grupės, statančios bažnyčias šiose vietovėse, tai daro ne tik iš savo širdies gerumo, bet ir norėdamos padidinti savo tikėjimu tikinčių žmonių skaičių.

Kaip ir tie misionieriai, atsivertimas – Bažnyčios raktas į išlikimą – buvo pagrindinis Motinos Teresės tikslas. O Katalikų bažnyčios kontekste labdara gali būti vertinama kaip savanaudiškas veiksmas.

„Gera dirbti tam tikslui turint nesavanaudiškus ketinimus“, – sakė vienos hinduistų nacionalistų grupės vadovas Mohanas Bhagwatas. „Tačiau Motinos Teresės darbas turėjo paslėptą motyvą – atversti asmenį, kuriam tarnaujama, į krikščionybę. Tarnystės vardan buvo atliekami religiniai atsivertimai“.

 

Vis dėlto kai kurie teigia, kad net jei Motina Teresė turėjo slaptų motyvų, bent jau jos globojamiems žmonėms tai buvo geriau. Tačiau kiti, kurie iš tikrųjų lankėsi ir dirbo jos medicinos centruose, visiškai su tuo nesutinka.

Siaubingos sąlygos Motinos Teresės medicinos centruose ir misijose

Nors Motinos Teresės medicinos centrai buvo skirti žmonėms gydyti, jos pacientai dažnai patirdavo sąlygas, dėl kurių jie dar labiau susirgdavo.

Vienas Indijos žurnalistas palygino Motinos Teresės pavyzdinę vietą, „Labdaros misionieriams“, su nuotraukomis, kurias jis matė iš Bergeno-Belseno koncentracijos stovyklos nacistinėje Vokietijoje.

„Darbuotojai nuplaudavo adatas po vandeniu iš čiaupo, o vėliau jas naudodavo dar kartą. Vaistai ir kiti gyvybiškai svarbūs daiktai buvo saugomi ištisus mėnesius, kol pasibaigdavo jų galiojimo laikas ir vis dar retkarčiais naudojami pacientams“, – sakė žymus humanitaras Hemley Gonzalezas, trumpai savanoriavęs „Labdaros misionieriuose“.

Gonzalezas tęsė: „Savanoriai, kurie buvo mažai arba visai nebuvo apmokyti, atliko pavojingą darbą su pacientais, sergančiais labai užkrečiama tuberkulioze ir kitomis gyvybei pavojingomis ligomis. Labdaros organizaciją valdę asmenys atsisakė priimti ir įdiegti medicininę įrangą ir mašinas, kurios būtų saugiai automatizavusios procesus ir išgelbėjusios gyvybes.“

 

Motinos Teresės elgesį su pacientais kritikavo ne tik savanoriai. Savo ligoninių priežiūros centruose Motina Teresė praktikavo savo įsitikinimą, kad pacientams tereikia jaustis ramiai ir mirti taikoje su Dievu, o ne gauti tinkamą medicininę priežiūrą.

Tęsinys kitame puslapyje:




1994 m. Didžiosios Britanijos medicinos žurnalas „The Lancet“ pranešė, kad jos centruose trūksta vaistų ir kad pacientai negauna nieko panašaus į gydymą, kurio jiems reikėjo skausmui malšinti.

Tuo tarpu kai kurie gydytojai ėmė vadinti jos misijas „mirštančiųjų namais“, nes jos ligonių namuose Kalkutoje mirtingumas viršijo 40 procentų. Tačiau, jos nuomone, tai nebūtinai buvo blogas dalykas.

Atsakydama į visą kritiką, Motina Teresė tariamai pasakė: „Yra kažkas gražaus matyti, kaip vargšai priima savo likimą ir kenčia jį kaip Kristaus kančią. Pasaulis daug laimi iš jų kančių.“

Tačiau kalbant apie jos pačios kančias, Motina Teresė, matyt, laikėsi kitokios pozicijos. Kai ji pradėjo patirti sunkių širdies problemų, ji buvo gydoma modernioje Amerikos ligoninėje.

Įtartinos draugystės

Motina Teresė, nepaisydama ligonių poreikių, taip pat buvo apkaltinta turinti ryšių su keletu turtingų ir korumpuotų pasaulio lyderių.

Tarp jų buvo ir Haičio diktatorius Jeanas-Claude'as Duvalier (valdęs šalį 1971-1986), kuris galiausiai buvo apkaltintas nusikaltimais žmoniškumui.

 

Vienu metu buvo pasirodžiusi filmuota medžiaga, kurioje Motina Teresė giria Duvalier žmoną Michele. Filmuotoje medžiagoje Motina Teresė sakė, kad „niekada nematė, kad vargšai žmonės būtų taip gerai susipažinę su savo valstybės vadovu, kaip jie su ja. Man tai buvo graži pamoka“.

Tai nebuvo vienintelė draugystė, kuri susilaukė kritikos strėlių. Motina Teresė iš savo draugo Charleso Keatingo taip pat gavo 1,25 mln. USD.

Keatingas buvo viena iš pagrindinių devintojo dešimtmečio santaupų ir paskolų krizės figūrų, dėl kurios Amerikos mokesčių mokėtojai prarado 124 mlrd. USD. Ir kol jis buvo teisiamas, Motina Teresė parašė jo bylą nagrinėjančiam teisėjui, prašydama jam malonės.

„Nieko nežinau apie pono Charleso Keatingo darbą, jo verslą ar jūsų reikalus“, – sakė ji. „Žinau tik tiek, kad jis visada buvo malonus ir dosnus Dievo vargšams ir visada pasiruošęs padėti, kai tik prireikdavo. Būtent dėl šios priežasties nenoriu jo pamiršti dabar, kol jis ir jo šeima kenčia.“

Ir tai nebuvo vienintelė problema, susijusi su Motinos Teresės finansais.

 

Ilgalaikė paslaptis, kur dingo Motinos Teresės pinigai

Daugybė geranoriškų katalikų skyrė pinigų Motinos Teresės labdaros organizacijoms, tačiau daugelis jų niekada nematė, kad jų dosnios aukos būtų skirtos geriems darbams.

Vien tik Keatingo paaukoti 1,25 milijono dolerių, atrodo, pakankamai didelė suma, kad visi jos globojami žmonės išbristų iš skurdo, tačiau vienas savanoris sakė, kad „net kai sriubos virtuvėse baigdavosi duona, niekas jos nepirkdavo, nebent paaukotų“.

Kartą, bakalėjos parduotuvėje pirkusi prekių už 800 USD, kad pamaitintų žmones savo labdaros organizacijoje, Motina Teresė atsisakė pati susismokėti, kol kas nors kitas sumokės.

1991 m. Vokietijos žurnalo „Stern“ ataskaitoje taip pat buvo apskaičiuota, kad tik 7 procentai iš jos gautų milijonų dolerių buvo panaudoti labdarai.

Bet kiek tiksliai yra 7 procentai visos sumos? Pasaulis niekada nesužinos. Nirmala Joshi, Labdaros misionierių lyderis, pakeitęs Motiną Teresę, sakė, kad aukų buvo „nesuskaičiuojamai daug“.

Belieka stebėtis, kur iš tikrųjų dingo visi tie pinigai ir kas jiems nutiko po Motinos Teresės mirties.

Motinos Teresės požiūris į reprodukcines teises

Nors nenuostabu, kad katalikė vienuolė būtų prieš abortą, Motina Teresė vis tiek visus nustebino, kai aptarė savo poziciją atsiimdama Nobelio taikos premiją 1979 m.

 

Kalbėdama apie Bosnijos moteris, kurias išprievartavo serbai ir kurios siekė abortų dėl savo nepageidaujamo nėštumo, Motina Teresė sakė: „Manau, kad didžiausias taikos griovėjas šiandien yra abortas, nes tai yra tiesioginis karas, tiesioginis žudymas – tiesioginė žmogžudystė pačios motinos“.

Ji taip pat pasisakė prieš gimstamumo kontrolę, teigdama, kad „natūralus šeimos planavimas“ išspręs moterų, kurios nebuvo pasiruošusios vaikui, bėdas.

Tačiau nors ji sulaukė kritikų dėl tokių pažiūrų, Motinai Teresei dažniausiai pavykdavo išvengti ginčų, kol ji buvo gyva. Tačiau jos „tamsiosios pusės“ kartais praslysdavo pro plyšius – ypač kalbant apie jos liūdnai pagarsėjusius ligonių namus.

Žvelgiant atgal, šiandien sunku ignoruoti šias problemas. Taip pat sunku suprasti, kodėl Katalikų bažnyčia nusprendė Motiną Teresę padaryti šventąja. Galbūt ji buvo gerbiama už pagalbą vargšams ir ligoniams, tačiau jos praktika užtikrino, kad jie iki paskutinių akimirkų kentėjo nuo skausmo.