Jūs esate čia: Pradžia » Visos temos » Mokslas » Apie gamtą |
Darvino idėjos buvo pasitelktos ne kartą, siekiant pateisinti visokiausias politikas, taip pat ir labai nemalonias. Bet evoliucijos teorija yra aprašantis mokslas. Jis negali nurodyti, kas yra gerai, o kas blogai. Prisijunk prie technologijos.lt komandos! Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo. Sudomino? Užpildyk šią anketą! Užuot užsipuolę evoliuciją tiesiogiai, kai kas bando sutepti ją asociacijomis. Dažnai teigiama, kad evoliucijos teorija neišvengiamai veda prie eugenikos ir Hitlerio režimo vykdytų žiaurumų. Tačiau pasigilinus paaiškėja, jog tokie teiginiai yra nesusiję su evoliucijos tikrove ir yra visiškai neteisingi. Pradėkime nuo paties Darvino, kuris dažnai kaltinamas buvęs rasistu ir eugeniku. Iš tikro Darvinas labai priešinosi savo laikmečio idėjoms, atmesdamas kai kuriuos matomus skirtumus tarp rasių. Pavyzdžiui: „…šis faktas galimas tik skirtingoms rasėms turint panašų išradingumą ar proto galias.“ Tuo tarpu evoliucijos kritikai dažnai cituoja šią ištrauką ir ja remdamiesi, kaltina mokslininką rėmus eugeniką: „Nuostabu, kaip greitai rūpesčio poreikis, ar neteisingai nukreiptas poreikis sukelia naminių gyvūnų degeneraciją; bet išskyrus tik patį žmogų, vargiai kas yra toks nemokša, kad leistų savo blogiausiems gyvuliams veistis.“ Deja, dažnai nepacituojamos po to einančios kelios pastraipos: „…Jei nekreiptumėme dėmesio į silpnuosius ir bejėgius, tai nauda visuomenei atitektų su didžiuliu blogiu dabartyje. Tad turime pakelti be skundų neabejotinai blogą silpnesniųjų išgyvenimą ir jų dauginimąsi…“ Eugeniškieji krikščionysNėra abejonės, kad kai kurie, rėmę eugeniką, citavo Darvino teoriją kaip įkvėpimą ar pateisinimą, bet tada į evoliuciją buvo kreiptasi, siekiant paremti visokiausias idėjas ir schemas, nuo komunizmo iki kapitalizmo. Biologija pasako mums, kaip yra, o ne kaip turėtų būti. Ji aprašo, o ne nurodo ar normina. Turint jos pateikiamą informaciją, galima pamatyti, kokios gali būti skirtingų veiksmų pasekmės, bet ne tai, kuri šių pasekmių yra etiška ar pageidaujama. Žvelgiant retrospektyviai, matosi, kad daugelis eugeninės politikos atvejų, įgyvendintų XX a. pradžioje, tiek pat, o gal net daugiau rėmėsi rasiniais ir socialiniais prietarais, nei kokiu nors genetikos ar evoliucijos supratimu. Kai kurie galėjo naudotis evoliucijos teorija kaip pasiteisinimu, tačiau tai nepadaro jos priežastimi. Dar daugiau, daugelis entuziastiškiausių eugenikos rėmėjų JAV, įvedusių privalomos sterilizacijos politiką, buvo prisiekę krikščionys. Kaip Merė Tyts (Mary Teats) aiškino savo knygoje The Way of God in Marriage: „Didelė ir greitai auganti idiotų, bepročių, imbecilų, aklųjų, kurčnebylių, epileptikų, paralitikų, žmogžudžių, vagių, girtuoklių ir moralinių iškrypėlių armija yra labai prasta medžiaga „pasaulio valdymui“ ir veda link dienos, kai „visi išvysim Viešpatį“.“ Kalbant apie holokaustą, įgalių kūnu ir protu žmonių žudymas vien religiniu pagrindu vargiai gali būti vadinamas eugenika. Neįtikėtina kaltinti Darviną, praleidžiant pro akis krikščionybės vaidmenį ištisus šimtmečius skatinant antisemitizmą. Pavyzdžiui, 1543-aisiais Martinas Liuteris (Martin Luther) parašė bukletą, pavadintą „On the Jews and Their Lies“, kviečiantį, be viso kito, tremti žydus ar versti dirbti sunkiuosius darbus ir sudeginti jų sinagogas bei mokyklas. Bukletas buvo platinamas nacių susibūrimuose. Ir štai kaip Hitleris išdėstė savo motyvus knygoje Mein Kampf, kurioje nėra paminėtas Darvinas ar evoliucijos teorija: „Kadangi tikiu veikiąs su Visagalio Sutvėrėjo valia: gindamas save nuo žydų, dirbu Viešpaties darbą.“ |